Oplossingen Ontdek de wereld van Geo-informatie

Niels Bourgonjen

Klant in Kaart: Meeùs zoekt een optimale klantverdeling

Meeùs (onderdeel van Aegon) is als financieel tussenpersoon gespecialiseerd in verzekeringen, pensioenen, hypotheken en bankzaken. De vestigingen zijn verspreid over het hele land. Voor een optimale positionering van vestigingen staat het voor Meeùs voorop dat de reistijd van klanten zo kort mogelijk is. Voor het in kaart brengen van haar klanten en vestigingen gebruikt Meeùs software en data van Geodan.

Voor welke vraag is dit de oplossing?

  • Klantenbestand: hoe krijgen we meer inzicht in ons klantenbestand?
  • Klanten: in welke mate worden onze klanten bediend door de aanwezige vestigingen?
  • Rayonindeling: hoe zorgen we voor een goed gefundeerde en uitlegbare rayonindeling?

Unieke kenmerken van deze oplossing

  • Het heft in eigen hand voor wat betreft het vraagstuk klantverdeling.
  • Optimalisatie van bedrijfsvoering op basis van klant- en kantoorkenmerken.

Hoe werkt het?

Voor een optimale positionering van vestigingen staat het voor Meeùs voorop dat de reistijd zo kort mogelijk is. Daarbij was het letterlijk in kaart brengen van klanten en vestigingen een belangrijke eerste stap. Vervolgens werd het verzorgingsgebied bepaald rondom de verschillende vestigingslocaties en werd geanalyseerd hoeveel en welke klanten hier binnen en buiten vallen. Meeùs heeft op basis van deze informatie een deel van haar klanten bij andere vestigingen ondergebracht, met als doel de reistijd voor zoveel mogelijk klanten te minimaliseren en haar zichtbaarheid te vergroten.

Wat levert het op?

  • Eén gezamenlijk klantbeeld voor de gehele organisatie.
  • Een zo kort mogelijke reistijd tussen Meeùs en haar klanten.
  • Een geografisch, logische en helder uitlegbare rayonverdeling.
  • Witte vlekken in kaart: waar bevinden zich de (zakelijke) klanten die Meeùs al bedient, en waar bevinden zich de klanten die zij nog niet bedient?