Sinterklaas Blog

Een goed Sinterklaasverhaal over data

Utrecht, 2 december, 16.54 uur:

Misschien kunt u even meedenken, of zelfs helpen? Er woedt namelijk een kleine tweestrijd in mij. De hoofdpersonen? Niels, de professional in location intelligence die klanten helpt slagvaardig en wendbaar te zijn in de digitale transformatie. Klanten die deze feestmaand weer historisch gaan pieken in performance, volume, omzet. En Niels, vader van drie kinderen. Ietwat nostalgisch fan van het Sinterklaasfeest waar mijn generatie in de jaren 70 mee groot is gebracht. U weet wel; de romantiek van taaitaai en speculaas, de langspeelplaat vol krassen en liedjes over kaatsenballen, maneschijn, zoet en smart. 

Wat sliep ik onrustig de laatste nachten voor het heerlijk avondje. “Gaat het hem dit jaar ook weer lukken om al dat speelgoed op tijd hier te krijgen?” Met de barre winters en gladde daken en wegen van toen, een ronduit hachelijke onderneming.

Technologie als water uit de kraan 

Ruim 45 jaar later is onze wereld onherkenbaar veranderd. En leven we in een datagestuurde digitale kennismaatschappij waarvan we de grenzen nog lang niet hebben ontdekt. Slimme algoritmen bepalen ongemerkt en steeds vaker onze keuzes, en wie weet ook wel onze Sinterklaas-lijstjes. Wie een paar jaar (heel) stevig spaart schiet zichzelf voor een paar uur de ruimte in. Robots voeren complexe operaties uit, zelfrijdende auto´s die meer op computers dan op vervoermiddelen lijken, brengen ons comfortabel van A naar B terwijl ze een vracht aan waardevolle data genereren. Data die laagdrempelig tot ons komt via de cloud, en de zuurstof vormt voor onze complexe maatwerksystemen en gebruiksvriendelijke SaaS-oplossingen. Als “water uit de kraan”, beschikken grote en kleine organisaties zo over een wereld aan innovatieve en maatschappelijk relevante location intelligence. 

Ik zie de vooruitgang met bewondering, verwondering, maar ook met lichte weemoed aan. Want ik weet namelijk nog steeds niet of die jute zak ook dit jaar op tijd gevuld voor onze deur staat. Ik kan u verzekeren: voor de professional in location intelligence en “vooruitgang”, is dat thuis een lastig uit te leggen verhaal. Helemaal wanneer je zoals vanochtend, ook nog de melding krijgt dat door de (onverwacht?) grote drukte - de koptelefoon met noise cancelling (bovenaan het lijstje van mijn jongste zoon), de schatkamer van Sinterklaas nog steeds niet verlaten heeft. De vierde bestelling die vertraging oploopt in deze uit de hand gelopen Sinterklaas-operatie. Alles voor een glimlach ja...maar drie dagen voor het heerlijk avondje, dus even niet.

Vooruitgang?

Ik probeer rustig te blijven en hoor mezelf hardop praten: “Maar wat is nu die vooruitgang als we onszelf - in onze drift naar steeds meer en sneller - een veelvoud van de stress bezorgen die onze ouders hadden toen geluk én Sinterklaas nog zo gewoon (en klein) waren?” Gelukkig ben ik niet van het lang somberen, en denk ik aan het gesprek dat ik vanochtend aan de ontbijttafel met mijn oudste zoon had. Pap, geen haat hoor; maar als jullie bij Geodan de wereld echt slimmer, duurzamer en efficiënter willen maken...dan moet het roer toch om?”. Jij beweert toch altijd dat jullie daar alle data en oplossingen voor hebben? Nou, kom op dan!.

En hoewel het iets complexer ligt heeft hij gelijk. Verfrissend hoe het jeugdig optimisme je weer naar de essentie van de uitdaging en oplossing kan brengen. En mij op scherp zet. Ze mogen vaker aanschuiven om met hun onbevangen vragen, ideeën en verbeeldingskracht, onze leiders en bestuurders weer op het juiste spoor te zetten. 

Het belang van data

En ja, data - en het juist gebruik ervan - is een sleutelonderdeel in de digitale transformatie. En cruciaal om al die logistieke uitdagingen deze feestmaand in betere banen te leiden. Want eerlijk: de files met pakketbezorgers en het zich per dag vermenigvuldigende peloton aan flitsbezorgers, zijn niet langer houdbaar in onze dichtslibbende steden. En die indruk heb ik gelukkig niet alleen. Daarom hebben we bij Geodan de handschoen opgepakt en richten we ons met onze dienstverlening specifiek op verschillende mobiliteitsuitdagingen in onze steden.

Slimme en multimodale routeerdiensten maken logistieke netwerken steeds fijnmaziger en dus efficiënter.

Consistent, actueel en betrouwbaar

Ik zal wat concreter worden. Zo zorgen onze event-driven architectuur en smart city dashboards dat locatiedata steeds vaker het verschil maakt in de zogenaamde ‘last mile’ van het bezorgproces. Hoe? Slimme en multimodale routeerdiensten maken logistieke netwerken steeds fijnmaziger en dus efficiënter. Daarbij verminderen ze overlast voor de bewoners en dragen ze gelijk bij aan de CO2-reductie en de duurzaamheidsambities van onze klanten. Dus om écht het verschil te maken is meer nodig dan het vinden van de juiste dataset. Je zult moeten nadenken over de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van je data, over de consistentie en integratie met andere datasets in je IT-landschap en kernprocessen. Maar bijvoorbeeld ook over de actualiteit van je data, de visualisatie en voorspellende waarde ervan, en thema’s als privacy en schaalbaarheid.

Een duidelijke visie

Onderwerpen die aansluiten bij de visie die ons ruimtelijk denken en werken bij Geodan al bijna veertig jaar kenmerkt. Hierin draait het om het verzamelen, analyseren, integreren en visualiseren van (locatie)data. In combinatie met ‘state-of-the-art’ technologie maken we er tal van location intelligence oplossingen mee. De innovatie in technologie zorgt dat we steed meer waarde en inhoud kunnen geven aan containerbegrippen als data-driven en digitale ketensturing. En dus de partijen die mijn Sinterklaas nog kunnen redden, beter kunnen ondersteunen bij hun uitdagingen in de digitale transformatie. 

Mission critical

Net als in de snelkookpan van Sint-gerelateerde ontwikkelingen thuis, is het in  “mission-critical omstandigheden” hebben van actuele informatie en een gedeeld beeld over een veranderde situatie, cruciaal. Nieuwe huisadressen, gewijzigde venstertijden, wegblokkades en files: in de last mile van het bezorgproces is verandering de enige constante. Met onze technologie en dashboards worden zogenaamde “events” direct geregistreerd en gevisualiseerd, en daarmee wordt het logistieke proces automatisch real-time bijgestuurd. 

 

Event-driven

We geloven én investeren stevig in het event-driven werken. Het zorgt voor een krachtige vorm van “location awareness” die helpt bij de steeds sterker wordende noodzaak om kritische processen te stroomlijnen en optimaliseren. Denk aan incidentmanagement op het spoor, vastlopende supportersstromen voorafgaand aan een interland, of vertraagd taxivervoer voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. En natuurlijk de eerder genoemde bezorgers en hun opdracht om alles netjes en op tijd voor mijn deur af te leveren. 

Dat laatste lijkt trouwens toch nog goed te komen...in mijn app zie ik net dat Amerigo (of zijn opvolger Ozosnel) inmiddels opweg is naar mijn schoorsteen met die iets te dure koptelefoon. Mijn hartslag zakt van 130 naar 80. Volgend jaar toch maar beter naar “mijn mevrouw” luisteren en een week eerder starten met het verzamelen van cadeautjes. Of is de wereld dan weer een stukje ‘vooruitgegaan’ en hoef ik mij geen zorgen te maken? Ik ben benieuwd. Vol verwachting klopt mijn hart...

Niels Bourgonjen 


Lees hier mijn eerdere blogs over de kracht van location intelligence en de waarde ervan in de digitale transformatie.