Location intelligence als water uit de kraan

Location intelligence als water uit de kraan

Pas geleden stond Volvo op een autobeurs. Zonder auto. Hun boodschap: wij geloven in een toekomst van mobiliteit als dienst. Volvo ziet meer in het bieden van vervoersoplossingen, dan per se het verkopen van veel auto’s. Het sluit aan bij Geodans filosofie: location intelligence uit de kraan is de toekomst! Niels Bourgonjen, Business Manager Location Intelligence bij Geodan, legt uit.

Als bedrijf willen we onze klanten helpen bij het slim inrichten van hun business. En wel op een manier die al die klanten het beste past. Daarom zijn we nu alweer enige tijd bezig met het aanbieden van onze diensten en producten op een meer flexibele manier. Welkom in de wereld van altijd aanwezige location intelligence! Leuk, denk je misschien, maar wat bedoel je hier nu precies mee? Nou dit. In het verleden werkte het zo: we bouwden een systeem speciaal voor je bedrijf of we leverden x licenties van software die we elders inkochten. We regelden per keer licenties om data van andere leveranciers te gebruiken en bouwden steeds nieuwe datasets. Eens in de zoveel jaar volgde er een update om de oplossing te verbeteren of uit te breiden. Dat werkte altijd goed. Werkte. Want tegenwoordig verandert de wereld waarin jij en ik werken, steeds sneller.

Snel-snel-snel

Het ene moment willen 10 van je collega’s aan de slag met het systeem; het andere moment 20, bijvoorbeeld omdat je bent gestart met het bezorgen van pakketjes met de fiets binnen tijdvakken van 2 uur. Ook wil je bij de nieuwe marketingcampagne rekening houden met de laatste demografische ontwikkelingen én je wilt de salesomzet en prognoses duidelijk per regio in beeld zien. Bovendien moet het systeem per direct de actuele stratenplannen van Brussel, Rome en Berlijn hebben, omdat je Europese expansie sneller gaat dan je ooit had durven dromen. En het moet allemaal betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en snel-snel-snel!

PostNL gebruikt GeodanMaps, een schaalbare oplossing die de basis is voor alle locatiedata die het bedrijf gebruikt.

In de cloud

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Met een platform in de cloud. Zie dit als een kans om je IT-omgeving versneld te professionaliseren. En te innoveren om de concurrentie voor te blijven. Jouw IT naar de cloud overzetten, geeft je 3 grote voordelen:

  1. Je hebt geen omkijken meer naar je IT en kunt je focussen op waar je hart ligt: je eigen business.
  2. Je IT wordt continu aangepast aan jouw behoefte. Dat betekent dat leveranciers als wij naar wens kunnen op- en afschalen en jij je niet steeds hoeft af te vragen of data nog wel up-to-date is en of upgrades nodig zijn om veilig te werken.
  3. Jouw eigen, afgeschermde IT-omgeving biedt steeds meer mogelijkheden, omdat jij vanzelfsprekend al het nieuws voor onze andere klanten ook mag gebruiken. En deze altijd actuele, perfect op jouw wensen (en die van je klanten) toegesneden IT ís er gewoon. Ook betaal je alleen voor wat je echt gebruikt.

Elke maandag de kortste route

Het post- en pakkettenbedrijf gebruikt location intelligence vanuit ons cloudplatform voor 20 toepassingen. Bijvoorbeeld de ‘maandagpost-oplossing’. Deze berekent op basis van 30.000 willekeurige adressen die de nacht ervoor zijn aangeleverd, de kortste route voor de postbezorgers. Een ander mooi voorbeeld is te zien op de website van PostNL: de Locatiewijzer , waarmee jij en ik snel de weg kunnen vinden naar een brievenbus, postkantoor, pakketpunt of postzegelpunt in de buurt. Ook die kaarten van de Locatiewijzer leveren we uit de cloud.

Veiliger en altijd actueel

Onze relaties, vaak al jarenlang klant bij Geodan, zijn enthousiast over onze dienstverlening uit de cloud. Het geeft ze de kans om op een kostenefficiënte en snelle manier te werken. En om de service te bieden die klanten weer van hen vragen. Ze hebben geen omkijken meer naar hun IT, kunnen snel inspelen op veranderingen en zijn daarbij 24/7 verzekerd van veilige, up-to-date services. Voor de oplossingen die we leveren, betekent het dat ze de nieuwste data, versies en functionaliteiten hebben. We maken location intelligence zo normaal als water uit de kraan, precies zoals het hoort!