Cases Ontdek de wereld van Geo-informatie
Vera Banki Geodan

Vera Bánki

Incidentmanagementsysteem ProRail: het spoor zo snel mogelijk weer op orde

200px-Prorail_logo.svg

 

ProRail, verantwoordelijk voor het spoorwegnet in Nederland, kampt dagelijks met tientallen storingen en incidenten die zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Geodan werkte samen met partner Qognify aan een vernuftige oplossing voor het bestrijden en zelfs vermijden van vertragingen op en rond het spoor. Een integrale oplossing die verder reikt dan puur incident management: Spoorweb.


Vertragingen op het spoor hebben een grote maatschappelijke en economische impact. Reizigers willen zo snel mogelijk van A naar B, en als er een incident is, moeten ze er zo weinig mogelijk van merken. Maar veiligheid gaat boven alles, ook in een crisissituatie. Hoe beperk je vertragingen en garandeer je veiligheid tijdens incidenten en crisissituaties?

“Sinds de implementatie van SpoorWeb hebben we de intaketijd van incidenten met 60% kunnen verkorten. Binnen 4 minuten zijn nu vrijwel alle relevante partijen geïnformeerd.” Hans Smits, manager Incidentenregie van ProRail.

De sleutel ligt bij het netcentrisch werken: vanuit één geïntegreerd informatie- en communicatieplatform SpoorWeb ontvangen alle belanghebbenden als ProRail, NS en hulpdiensten, dezelfde informatie en beelden. Het platform geeft real time inzicht in de status van de genomen maatregelen en het verloop van het incident. Iedereen weet zo wat er aan de hand is, waar het zich afspeelt en hoe te handelen. Zo gaat geen tijd verloren. Bovendien volgen de meeste incidenten een vast afhandelscenario dat op basis van werkprocessen en verzamelde data is ontwikkeld. Ook dit bespaart enorm veel tijd.

Hoe werkt Spoorweb als een goederentrein ontspoort in bewoond gebied? Bekijk onderstaand filmpje.

 

Download Casestudy Incidentmanagement ProRail