Zonderlegenda

#DataDinsdag: E-cargo netwerk

We zien steeds meer elektrisch vervoer op straat. Naast particulieren, maken nu ook steeds meer logistieke bedrijven de overstap naar elektrische vrachtvervoer. En dan gaat het niet alleen over elektrische bestelbussen, maar ook over vrachtfietsen: oftewel E-cargo. Deze nieuwe vormen van vervoer vragen ook om een nieuwe kijk op de route die ze afleggen. Deze DataDinsdag zoomen we in op ons E-cargo netwerk. 

E-cargo in alle soorten en maten

We zijn al langer bekend met de elektrische mini-boodschappenbestelbusjes waarvan je je afvraagt hoe ze in evenwicht blijven. Maar we zien ook steeds meer nieuwe soorten verschijnen op de weg: elektrische bakfietsen met een laadruimte voorop of juist achterop, cargofietsen waar je ín zit, cargofietsen waar je óp zit, waar je op staat of zelfs op ligt (zoals bij een ligfiets).

Wendbaar van A naar B

Dat elektrische vrachtfietsen zo in opkomst zijn is niet gek. Ze zijn met hun kleine formaat wendbaarder dan busjes en bewegen zich makkelijker van A naar B door drukke en krappe stadscentra. Hierdoor kunnen ze jouw pakketje zo snel mogelijk bij je afgeven en veroorzaken ze minder overlast voor andere weggebruikers en stadsbewoners. Het grootste voordeel is natuurlijk dat deze fietsen geen broeikasgassen uitstoten.

Nieuwe weggebruikers vragen om nieuwe routes

De route is belangrijk dus. We maken voor allerlei route-toepassingen al vaker gebruik van ons fiets- en e-bike netwerk. Maar een elektrische bakfiets kan niet zomaar dezelfde route rijden als een gewone (elektrische) fiets. Een elektrisch bakfiets is een stuk breder en zwaarder. Als we alle voordelen van cargofietsen willen benutten, is het dus belangrijk om de route af te stemmen op de kenmerken van het voertuig.

E-cargo routeernetwerk

Daarom ontwikkelden wij een E-cargo routeernetwerk. In dit netwerk wordt rekening gehouden met de breedte van het voertuig en de breedte van de fietspaden. Te smalle fietspaden komen niet in de route voor. Maar wegen die andere problemen op kunnen leveren worden ook niet meegenomen. Met een elektrische bakfiets kom je bijvoorbeeld niet makkelijk langs een bestelwagen in een eenrichtingsweg. Uiteraard wordt er ook een aangepaste snelheid gehanteerd. Deze snelheid kan aangepast worden afhankelijk van het type E-cargo.

 

Afb. 1 - Breedte fietspaden

Afb. 1 - Breedte fietspaden

Zo zorgen we ervoor dat de bezorger op zijn route niet in de problemen komt en de bezorgdiensten een realistische planning kunnen maken, zodat jij een betere inschatting kunt krijgen van hoe laat je pakketje bezorgd wordt. 

Het tempo waarmee nieuwe innovatieve voertuigen op de markt komen is hoog. Dit zal alleen maar gaan toenemen want vanaf 2025 gaan verschillende gemeentes volledig emissievrije zones instellen in de binnenstad. Leveranciers kunnen er dus niet omheen om na te gaan denken over hoe zij hun klanten in de binnenstad zonder uitstoot kunnen bedienen. Het is belangrijk om hierbij niet uit het oog te verliezen dat routeren door deze ontwikkelingen steeds meer maatwerk wordt. De data waarover we beschikken biedt gelukkig alle mogelijkheden om een goed passende route te ontwerpen. Met onze slimme routes dragen we graag bij aan een efficiëntere stadslogistiek en een leefbare stedelijke omgeving. 

E-cargo feitjes