Ecocraft_01.jpg
EduGIS in de klas

Aardrijkskunde was nog nooit zo leuk (en belangrijk!)

Hoog water op het schoolplein, Overstromingsrisico’s in het Maasdal of globalisering en het belang van China voor het westen. De aardrijkskundeles wordt boeiender met EduGIS. Want de scholier mag zelf aan de slag met deze thema’s. Alleen of samen en geholpen door innovatieve technologiën als Minecraft en VR.

In 2004 vroegen een aantal leerlingen het Kadaster om digitale kaarten van Nederland om hun werkstukken te verlevendigen. Die vraag was het begin van iets dat in 15 jaar is uitgegroeid tot een educatief en digitaal platform ter ondersteuning van het aardrijkskundeonderwijs. Wat zijn geschikte plekken voor windenergie en hoe ontwikkelt de bevolkingsmigratie en wereldvoedselproductie zich de komende 20 jaar? Mondiale vraagstukken met allemaal een geografische component. Tegelijkertijd worden digitale skills en het kunnen verzamelen, analyseren en visualiseren van data, steeds belangrijker. Kinderen kunnen er dus niet vroeg genoeg kennis mee maken.

Oplossing

Achter het portal EduGIS gaat een wereld schuil aan digitale ruimtelijke informatie, kaartlagen en innovatieve toepassingen zoals Minecraft en VR. En kant en klare lesmodules waar aardrijkskundedocenten uit kunnen putten om geografische kennis aan hun scholieren over te brengen. Die digitale ruimtelijke informatie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, denk aan auto- en vliegtuignavigatie, Google Earth en weervoorspellingen.

Resultaat

Van een kleine server waar slechts enkele leerlingen tegelijk aan de slag konden, is EduGIS in de jaren uitgegroeid tot een volwaardig onderwijsplatform in de cloud. Iedere schooldag verkennen ruim 300 leerlingen (ruim 50.000 per jaar) van verschillende lesniveaus (bovenbouw basisschool, havo en vwo) hiermee de wereld en de mondiale uitdagingen. En werken zij tijdens de aardrijkskundeles met speciale softwaresystemen, als QGIS en ARCGIS en innovatieve technieken zoals augmented/virtual reality, 3D (in bijvoorbeeld de populaire game Minecraft) en Google Earth.

Spelenderwijs dichterbij de energietransitie

Ecocraft_03.jpg

In een speciale Minecraft-wereld passen scholieren hun eigen leefomgeving aan met maatregelen op het gebied van duurzaamheid en energieopwekking.

Spelen met energietransitie

Terwijl leerlingen de nieuwe vaardigheden trainen, vergroten ze spelenderwijs het bewustzijn rond thema’s als energie, voedsel en klimaat. Zo wordt in de opdracht Zeespiegelstijging, met behulp van Google Earth ingezoomd op de effecten van het smelten van de East Twin Gletsjer in de Rocky Mountains. En gaan de leerlingen in Rivierbeheer, op zoek naar hoe je ervoor kunt zorgen dat de Nederlandse rivieren meer water kunnen afvoeren zodat de dijken niet hoeven te worden verhoogd.

Met het continu vernieuwen en actualiseren van het lesmateriaal draagt EduGIS bij aan toekomstbestendig aardrijkskundeonderwijs. Stichting EduGIS wil docenten, leerlingen en studenten bewust maken van de mogelijkheden van digitale geo-informatie voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Geodan is een van de deelnemende organisaties en werkt samen met verschillende software- en dataleveranciers en educatieve organisaties (oa. Kadaster, Geonovum, ESRI Nederland en de Vrije Universiteit Amsterdam) aan de ontwikkeling van EduGIS.

LOCATIES

Geodan heeft twee vestigingen in Nederland

Eén vestiging in Amsterdam en één in 's-Hertogenbosch. Het algemene post- en bezoekadres is President Kennedylaan 1, 1079 MB Amsterdam.

Routebeschrijving OV

GPS Lat/Lon:Geodan ‘s-Hertogenbosch
51º
51.69174 5.299683
GPS Lat/Lon:Geodan Amsterdam
52º
52.342346 4.91305

Geodan ‘s-Hertogenbosch
Buitenhaven 27-A
5211 TP ‘s-Hertogenbosch
 +31 (0)73 – 6925 151

ROUTEBESCHRIJVING

Geodan Amsterdam
President Kennedylaan 1
1079 MB Amsterdam
 +31 (0)20 – 5711 311

ROUTEBESCHRIJVING