Lange tijd werd de stadslogistiek met gemeenten aan de hand van papieren kaarten en printscreens besproken. Maar de complexiteit van deze uitdaging en het afwegen van zoveel verschillende belangen vragen om een andere, slimmere manier van werken. In de gestelde ambitie om stadskernen in 2025 uitstootvrij te bevoorraden, speelt samenwerking met (keten)partners een sleutelrol. Samenwerking die begint met één juist en gedeeld beeld van de lokale situatie bij alle betrokkenen. En daarvoor moet een grote hoeveelheid specifieke data bij elkaar gebracht worden.
Complexe besluitvorming zero-emissiezone vraagt om helder startpunt
Uitstootvrije bevoorrading van onze binnensteden is de toekomst. Maar hoe bepaal je als gemeente de grens van zo’n zero-emissiezone? Een complexe uitdaging waarin ook branchevereniging Transport en Logistiek Nederland haar verantwoordelijkheid neemt. Samen met Geodan ontwikkelde TLN een kaartviewer die de lokale situatie inzichtelijk maakt, en zo het gesprek en het besluitvormingsproces ondersteunt.
Snel duidelijkheid
Vooruitlopend op de Europese wetgeving is in het Nederlandse klimaatakkoord vastgesteld dat vanaf 2025 alleen nog emissievrije voertuigen de binnenstad in mogen. Alleen zo kan de emissie van CO2, NOx en fijnstof als gevolg van stadslogistiek tot nul worden teruggebracht. Voor de sector transport en logistiek van groot belang dus, om snel duidelijkheid te krijgen over de afbakening van de ‘zero-emissiezone’. Hoewel de verantwoordelijkheid hiervoor bij de lokale overheid ligt, zijn verschillende stakeholders betrokken bij de besluitvorming. Branchevereniging TLN is één van de partijen aan tafel en wil graag zo vroeg mogelijk de plek en impact van de invoering ervan voor haar leden in kaart brengen. Winkeliers, groothandels- en transportbedrijven kunnen dan ook hun plannen daarop baseren.