Binairecode Istock

De waarde van location intelligence in de digitale transformatie

‘Fijn, een paar weken in het zuiden van Europa op afstand van de dagelijkse operatie. Ruimte en zuurstof voor nieuwe ideeën en het juiste perspectief der dingen. Want gedreven of juist bedreigd door de exponentiële snelheid waarmee de technologie zich ontwikkelt, zitten we er midden in: de digitale transformatie. Overal in organisaties zijn we druk. Met het aanpassen van processen, het vernieuwen van de IT-architectuur en soms zelfs het compleet omgooien van het vertrouwde businessmodel.

Want misschien worden we wel de nieuwe Adyen, Spotify, PICNIC of Tesla, en veranderen we de markt in ons voordeel door de technologische verandering succesvol te omarmen. Hype, bubble of logische evolutie; niemand wil of mag de boot missen. Maar waar begin je en op welke technologie zet je in? Hier genietend van de zuidelijke zon, benijd ik ze niet: de CTO’s van vandaag. Sterker nog, ze kunnen wel wat hulp gebruiken.

“Hoe adaptief en succesvol je bent en blijft, hangt in grote mate af van het beschikken over, en steeds sneller kunnen verwerken van data en informatie”

Opmerkelijk is dat er geen duidelijke of eenduidige beschrijving bestaat voor de digitale transformatie. Maar het draait in de kern om het aanpassen of optimaliseren van het eigen businessmodel om aansluiting te blijven houden bij de snel veranderende klant in de steeds sneller digitaliserende maatschappij. Niet of te laat beginnen, heeft verstrekkende gevolgen voor het onderscheidend vermogen, de omzet en uiteindelijk de continuïteit van de organisatie.

Hoe adaptief en succesvol je bent en blijft, hangt in grote mate af van het beschikken over, en steeds sneller kunnen verwerken van data en informatie. Voor een organisatie als PostNL die te maken heeft met een sterk groei van de pakketpost en afname van briefpost. Of voor een bank die wel dicht in de buurt van haar klanten wil blijven om service te verlenen, zonder overal in het land kostbare kantoren te behouden. 

In deze informatie- en vraaggestuurde business- en werkprocessen speelt location intelligence een belangrijke rol. Het integreert de locatie dimensies X Y Z en de (vierde) dimensie van tijd (T) en is zo een unieke “drager” van verschillende soorten data en informatie.

“In steeds meer businessprocessen zorgt location intelligence voor efficiency, optimalisatie én concurrentievoordeel”

In combinatie met innovatieve technologieën als 3D en AI geeft het on the fly antwoord op ruimtelijke vragen als: hoe kan ik door een betere ritplanning mijn servicemonteurs helpen om storingen eerder dan de klant verwacht te verhelpen? Hoe vind ik voor mijn nieuwe vestigingen een klantvriendelijke locatie waar mijn collega’s naar toe kunnen fietsen? Via een API als gebruiksvriendelijke SaaS-oplossing, of juist onderdeel van een bedrijfsspecifieke oplossing: in steeds meer businessprocessen zorgt location intelligence voor efficiency, optimalisatie én concurrentievoordeel.

Maar voordat het écht waarde toevoegt aan de organisatie of het businessmodel, moet er wel nog wat gebeuren. En dat brengt me weer bij de digitale transformatie. Want welke cloud- en architectuurprincipes kies je? Wat is je visie op data, en zet je in op AI en VR, of kies je voor machine learning? En doe je dat allemaal zelf in de eigen organisatie, of besteed je het uit? Ja, er valt heel wat te kiezen.

In de komende blogs neem ik je graag mee in de mogelijkheden en stappen om location intelligence voor je organisatie te laten werken, én succesvol te blijven in de digitale storm die buiten woedt. En die laatste kan best een beetje van dat relaxte vakantiegevoel gebruiken…