Last mile dilemma

Het eind van het Last Mile-Dilemma

Tijdrovende en milieubelastende ritjes in de binnenstad van onze steden: de zogenaamde last mile in de distributie bezorgt steeds meer transporteurs kopzorgen. Een van de oplossingen? De fiets! En met het fietsnetwerk van Geodan beschikken steeds meer organisaties over de meest betrouwbare, snelle en veilige routes voor tweewielers.

De laatste kilometers op de fiets

Van Thuisbezorgd en Uber Eats tot webwinkelreus Zalando en de bezorgers van PostNL: steeds vaker wordt de laatste kilometer in het logistieke proces per fiets afgelegd. Om dit zo efficiënt, veilig en snel mogelijk te doen, heeft Geodan een fietsnetwerk ontwikkeld. Deze cloudbased tool bevat een aantal unieke eigenschappen en is gebaseerd op de betrouwbare brondata van OpenStreetMap.

Een vertragende kruising

Naast alle fietspaden van Nederland bevat het netwerk bijvoorbeeld ook alle openbare wegen waarop gefietst mag worden in ons land. Daarbij zijn er talloze variabelen opgenomen die helpen bij een zo realistisch mogelijke berekening van reistijden en de snelste fietsroute. Zo houdt het fietsnetwerk rekening met de gemiddelde wachttijd bij een verkeerslicht, maar bijvoorbeeld ook met de vertragende factor van een kruispunt of het oponthoud bij een veerdienst.

Van 8a naar 12b

De routes kunnen meerdere snelheden berekenen. Daarom is de tool ook geschikt voor brommers en de oprukkende e-bike. Bovendien geeft het netwerk precies aan waar er restricties gelden, zoals eenrichtingverkeer. Een goede route heeft een duidelijk begin- en eindpunt. Dankzij de samenwerking met PostNL beschikt Geodan over het meest accurate adresbestand van Nederland: het bestand Adressen en Gebouwen Nederland (AGN). De combinatie tussen het fietsnetwerk en de AGN maakt de oplossing bijzonder. Het eindpunt op de route is ook altijd het juiste adres!