In Nederland is de ruimte beperkt. Nu we langzamerhand weer meer naar werk, school en evenementen reizen wordt het ook weer drukker op de weg en in het OV. Wegen of spoor bijbouwen is niet altijd de oplossing. Niet alleen omdat de ruimte er niet is, maar het is ook belangrijk om steden en dorpen leefbaar te houden, luchtkwaliteit te verbeteren én te voldoen aan klimaatdoelstellingen. Vandaar dat de overheid Mobility as a Service (MaaS) initiatieven stimuleert.
In het kort komt MaaS erop neer dat je zo efficiënt mogelijk van deur tot deur reist, zonder belemmeringen van kosten of bezit. Bijvoorbeeld dat je van je huis naar het station reist met een elektrische deelfiets, dan een snelle trein pakt en het laatste stuk naar het festival met een taxi gaat, zodat je kunt blijven hangen zolang je wilt en niet door het donker je weg terug hoeft te vinden. Dit soort slimme adviezen zijn niet alleen voor reizigers handig, maar ook voor de bezorging van pakketjes. Denk aan een logistieke hub aan het begin van een wijk, waardoor 1 busje (of bezorgfiets) 2x per dag de wijk doorgaat, in plaats van 10 verschillende busjes meerdere keren per dag. Dat spaart kosten en energie én verhoogt de leefbaarheid. Ook het festival zelf heeft er baat bij om inzicht te hebben in hoe mensen naar hun locatie reizen en dat – indien nodig – te beïnvloeden. Bijvoorbeeld om bij de kaartverkoop aan te geven dat op een specifieke datum de kans groot is dat de parkeerterreinen vol zijn en dat je korting op je kaartje krijgt als je niet met de auto komt.