Edugis3.jpg
Blog

UX en location intelligence vinden elkaar

UX’er Kubra Duruer over het belang van UX in LI-oplossingen van Geodan

Location intelligence (LI) en UX leken tot voor kort nog niet zo’n logisch setje. GIS was iets voor specialisten en het design van een applicatie werd vaak gezien als een last minute ‘sausje’. Vandaag de dag gaan deze vakgebieden bij Geodan steeds meer hand in hand. Het resultaat? Innovatieve oplossingen met het gebruiksgemak van consumentensoftware. UX-designer Kubra legt uit hoe dat werkt: “De wereld een stukje fijner maken en dat – voor de gebruiker – op een zo’n intuïtief en prettig mogelijke manier.”

Klant van de klant centraal

“Technologie kan je leven verbeteren en zoveel gemakkelijker maken. Daar ben ik echt van overtuigd. En met location intelligence als basis, werken we daar bij Geodan dagelijks aan. Onze ICT-oplossingen maken het werk van onze klanten gemakkelijker. Of eigenlijk dat van de klant van de klant. Want in het ontwikkelproces staat de eindgebruiker centraal. En bekijk je die eindgebruiker vanuit mijn vakgebied, dan gelden er drie belangrijke pijlers waaraan elk ontwerp moet voldoen: nuttig, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk. Als UX’ers geven we die eindgebruiker een stem in het ontwikkelingsproces. En dat begint altijd bij het gebruikersonderzoek en vragen als: Wie gaat deze toepassing gebruiken, hoe gaan ze hem gebruiken en in welke situatie?

UX-design is een steeds belangrijker onderdeel in het ontwikkelproces. En dat zorgt ervoor dat een oplossing niet alleen innovatief en technisch voldoet aan de standaard, maar ook prettig is in gebruik. Voor een tevreden gebruiker moet een applicatie net zo intuïtief zijn als de apps op onze smartphones. En daar kan ik echt iets in betekenen.”

Kubra Duruer

Meer weten?

Kubra Duruer.jpg

Interesse in UX-design. Neem gerust contact met ons op. 
Kubra Duruer is onze expert op dit gebied.

Mail mij

UX verankeren

“Ik verbaas me nog steeds over de waarde en talrijke toepassingen van location intelligence – en onze producten. Van het duurzaam voedselvraagstuk van de boer tot een inzichtelijke regelgeving vanuit de Omgevingswet. Maar ook de efficiency van logistieke bedrijven of het incidentmanagement van grote infrapartijen. In al deze toepassingen combineren we de kracht van locatiedata met innovatieve technologie. En met zo’n verscheidenheid aan producten, is het hebben van een duidelijk designsystem een noodzakelijke basis om UX te kunnen verankeren in de organisatie en onze ontwikkelprocessen. Samen met mijn collega’s werk ik daarom aan één centrale omgeving waarin we alle componenten van onze digitale producten en diensten opslaan (een soort sets van kant-en-klare digitale elementen). Dit designsystem maakt het werk van onze ontwikkelaars stukken makkelijker en zorgt bovendien voor consistentie in onze designs en daarmee ook in de gebruikerservaring van onze bestaande en toekomstige producten.”

Van aanname naar echte kennis

“Ieder project starten we met suggesties en optimalisatiewensen van de klant. Maar daarna zoeken wij al snel de eindgebruiker op. En die laten we niet meer los, en onderwerpen we aan een uitgebreid gebruikersonderzoek. Onderzoek met echte gebruikers, geeft ons waardevolle inzichten en brengen eventuele pijnpunten boven tafel. Belangrijke input die meegenomen worden in userstories: korte beschrijvingen van een feature beschreven vanuit het oogpunt van een eindgebruiker. Dan pas start de fase van ontwerpen, prototypes maken en testen. Waar mogelijk vormt gebruikersonderzoek het vertrekpunt voor een ontwerp of optimalisatie. Ook tijdens de sprints nemen we de gebruiker mee. Door vroegtijdig te testen en valideren weten we zeker dat we de behoeften en motivatie van de eindgebruiker goed hebben ingeschat. Met behulp van prototypes laten we zien hoe designaanpassingen kunnen werken. Het hele UX-proces blijft iteratief. Zo komen we van aannames, naar echte kennis over die eindgebruiker.”

UX-design zorgt ervoor dat een oplossing niet alleen innovatief en technisch voldoet, maar ook prettig is in gebruik

Kruip in de huid van

“De diversiteit in klantgroepen van Geodan maakt het werk extra uitdagend. Van de routeplanner bij PostNL, de burger die aan de slag gaat met Atlas Leefomgeving tot de 14-jarige havist die met EduGIS werkt tijdens Aardrijkskunde. Iedere eindgebruiker is weer anders en heeft vanuit zijn eigen werkveld en opdracht andere wensen en eisen. De toepassingen worden ook in compleet verschillende omgevingen en situaties gebruikt. En niet te vergeten op heel uiteenlopende devices: desktopapplicaties, touchtables, mobile devices... Voor een UX’er is dat echt een heel interessant speelveld.”

Beter overzicht in Atlas Leefomgeving

Atlas Leefomgeving _UX.png

In één oogopslag zien welke kaartlagen zijn geselecteerd.

Vanuit het Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hebben we de opdracht gekregen om design-aanpassingen te doen in Atlas Leefomgeving. De Atlas heeft heel veel kaartlagen. En de eindgebruiker raakt al snel het overzicht kwijt over de kaartlagen die zijn geselecteerd. 

Om erachter te komen hoe de gebruiker het overzicht beter kan bewaren, hebben we drie verschillende prototypes met acht eindgebruikers getest. We vragen welk prototype de voorkeur heeft en waarom. Maar daarnaast observeren we ook het gedrag van de gebruiker bij het gebruik van het prototype. Soms is er verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen. 

Op grond van deze twee factoren geven we het scrumteam een advies over de meest gebruiksvriendelijke optie. In het geval van Atlas Leefomgeving was dit het toevoegen van een paneel aan de rechterkant waarin alleen de geselecteerde kaartlagen te zien zijn.

Met een open mind

“Toen ik bij Geodan startte, wist ik niets van GIS-systemen of location intelligence. Nu weet ik alleen het hoognodige. En het klinkt misschien gek, maar eigenlijk wil ik dat zo houden. Zo kan ik altijd op de stoel van de eindgebruiker blijven zitten en me helemaal focussen op waar we hier bij UX goed in zijn: het vertalen van complexe vraagstukken naar de meest gebruiksvriendelijke, nuttige en aantrekkelijke digitale producten.”

LOCATIES

Geodan heeft twee vestigingen in Nederland

Eén vestiging in Amsterdam en één in 's-Hertogenbosch. Het algemene post- en bezoekadres is President Kennedylaan 1, 1079 MB Amsterdam.

Routebeschrijving OV

GPS Lat/Lon:Geodan ‘s-Hertogenbosch
51º
51.69174 5.299683
GPS Lat/Lon:Geodan Amsterdam
52º
52.342346 4.91305

Geodan ‘s-Hertogenbosch
Buitenhaven 27-A
5211 TP ‘s-Hertogenbosch
 +31 (0)73 – 6925 151

ROUTEBESCHRIJVING

Geodan Amsterdam
President Kennedylaan 1
1079 MB Amsterdam
 +31 (0)20 – 5711 311

ROUTEBESCHRIJVING