Binairecode Istock

‘MACH het een beetje meer zijn?’

...het belang van een technologische visie voor een succesvolle digitale transformatie

‘Altijd fijn wanneer je eigen collega´s nieuwsgierig zijn en kritische vragen durven stellen. Ook wanneer en zoals vanochtend, een belangrijke partner komt vertellen hoe ze onze location intelligence-oplossingen gebruiken in hun IT-ecosysteem en businessprocessen. Terwijl ik naar het verhaal van Theo Koppes en Glenn Mac Gillavry van PostNL luister, besef ik me dat de relatie tussen PostNL en Geodan al bijna 10 jaar teruggaat. Dat is lang, zeker in deze snelle digitale tijden.

Tien jaar waarin wij elkaar volop kritische vragen stelden en we de gebaande (technologische) paden regelmatig verlieten. Altijd vanuit het gemeenschappelijke streven naar verbetering, en het vertrouwen in de gedeelde technologische visie. Ik besef me dat die visie de ware backbone van dit partnership is. En één van de sleutels van het succes van PostNL in de digitale transformatie. Een visie waarin Enterprise-architectuur de basis vormt.

Nu snap ik heel goed dat we niet allemaal PostNL kunnen zijn. Maar wat ik niet begrijp, is dat slechts een kwart van alle bedrijven een organisatiebrede strategie voor de digitale transformatie heeft. Dat is vragen om problemen. Geen succesvolle en duurzame transformatie zonder een IT-strategie en -architectuur is mijn mening. Met daarboven het liefst een heldere technologische visie, breed gedragen in de organisatie. Natuurlijk, die strategie kan en zal onderweg worden bijgesteld of aangepast. Maar de visie zorgt ervoor dat je koers houdt, geen speelbal wordt van de steeds sneller veranderende omstandigheden en hypes in dit vakgebied.

“de visie zorgt ervoor dat je koers houdt en geen speelbal wordt van de steeds sneller veranderende omstandigheden en hypes in dit vakgebied”

Software-as-a-Service (SaaS),Cloud computing, API’s, Mix & Match en meer recent “MACH” als overkoepelende technologische visie. Ontwikkelingen die de afgelopen tien jaar het IT-landschap flink zijn gaan beheersen. Wat ze gemeen hebben? Ze passen naadloos in de technologische toekomstvisie van PostNL, maar net zo goed bij de manier hoe we bij Geodan vinden dat location intelligence laagdrempelig en breed beschikbaar moet zijn. 

 

MACH verdient hier extra aandacht. PostNL hield er onlangs een symposium over waar ik vanuit Geodan mocht spreken. Een architectuur-concept dat is ontstaan en helpt richting te geven aan de digitale transformatie. MACH staat voor: Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless. In mijn ogen heeft het enorme potentie. ‘Openheid’, ‘Interoperabiliteit’ en datagedreven werken zijn de kernbegrippen. Daarmee stelt MACH PostNL en tal van andere organisaties in staat om een flexibele architectuur op te bouwen uit “microservices” die eenvoudig toegankelijk zijn via API’s. Eigenlijk zoals de wereldberoemde Gaudi in Barcelona zijn Sagrada Familia bouwde (over een sterke en toekomstvaste architectuurvisie gesproken!). Die services kun je als organisatie zelf bouwen, of afnemen uit de cloud en vervolgens slim combineren in je eigen unieke 'value chain'. Op die manier ook mixed en matcht PostNL location intelligence-services als ons E-cargo netwerk of gebouwkenmerken, met de eigen data in het routeer- en bezorgproces.

“MACH stelt PostNL en tal van andere organisaties, in staat om een flexibele architectuur op te bouwen uit “microservices” die eenvoudig toegankelijk zijn via API’s”

Een ander sterk punt van zo’n moderne architectuur-visie, is dat je nauwelijks zorgen hebt over upgrades, veiligheid, schaalbaarheid en flexibiliteit. Het landschap draait in de cloud en door de API’s en microservices, ontstaat er veel flexibiliteit en beheersbaarheid. Een service vervangen of optimaliseren, gebeurt zonder dat er van alles op de schop moet. MACH heeft dus nogal wat in huis en biedt organisaties in de digitale transformatie de mogelijkheid tot een veel hogere verandersnelheid. .

Zijn er dan helemaal geen kanttekeningen te plaatsen? Natuurlijk wel. Zo’n nieuw landschap bouw je niet van vandaag op morgen. Je moet je - meer dan bij een klassiek platform - bedenken hoe je het opbouwt en welke services je daarin kiest. Dat vraagt tijd en het opbouwen van specifieke kennis. Daartegenover staat dat je heel klein kunt beginnen en het stap voor stap over de hele organisatie en verschillende processen kunt uitrollen

“Wie vanuit een blue sky een nieuw landschap bouwt en aan de slag wilt met location intelligence, moet MACH zeker overwegen”

Of je voor MACH moet kiezen hangt van veel verschillende factoren af. Mijn advies? Wie vanuit een blue sky een nieuw landschap bouwt en aan de slag wilt met location intelligence, moet het zeker overwegen. Maar voordat je gaat re-platformen of juist besluit je bestaande infrastructuur te upgraden, is het belangrijk om eerst je primaire business en digitale strategie helder in kaart te brengen. En dat brengt me weer bij die kritische houding en de zelfreflectie van mijn Geodan-collega’s. Want alleen wanneer je écht heel scherp hebt wat je onderscheidende product is, of welke unieke beleving en customer journey je jouw klanten wilt bieden, kun je ook nauwkeurig bepalen welke services je in je landschap en architectuur nodig hebt. 

 

Bezint eer ge begint dus, en zorg voor een visie en plan! 

Het klinkt misschien wat ouderwets in de wereld waarin we actief zijn, maar je gaat er al snel de vruchten van plukken. Vraag dat maar aan Theo en Glenn die hier inmiddels aan het afronden zijn.’  

In deze blogserie neem ik je graag mee in de mogelijkheden en stappen om location intelligence voor je organisatie te laten werken, én succesvol te blijven in de digitale storm die buiten woedt. Lees hier het vorige blog in deze serie.