The Meridian De Diepte In Alle Wegen Ondergronds

Nederland raakt vol, wat wordt het: gaan we de lucht in of bevindt de redding zich ondergronds?

In 1950 liepen er ongeveer 10 miljoen mensen rond Nederland en in 2023 zijn er al ruim 17,5 miljoen. Dat betekent dat er veel woningen nodig zijn. Ook wonen steeds meer volwassenen alleen, waardoor er nog meer huizen nodig zijn. En die mensen maken gebruik van kantoren, winkels, recreatie, landbouw en de infrastructuur. De vraag is hoe we dit allemaal kunnen accommoderen. Moeten we de lucht in of de ondergrond in? Dit artikel analyseert de mogelijkheden van de ondergrond en de bovengrond en de kansen en uitdagingen voor overheden.

Analyse van ruimte onder de grond of bovengrondse kansen herkennen

Nederland telt meer dan 3000 kilometer snelweg. Daarmee hebben we de hoogste snelwegdichtheid van de Europese Unie. Als we die wegen nou eens ondergronds aanleggen, dan komt er bovengronds aardig wat ruimte vrij.

Meer ruimte bovengronds, geen last van lawaai of uitlaatgassen, maar juist ruimte voor parken. Kortom: betere kwaliteit van de leefomgeving. Klinkt perfect toch?

Maar kan het technisch gezien? Is het te betalen? En wat zijn eigenlijk de nadelen van ondergrondse snelwegen? Hoe zit het met ordening van de ondergrond en met de complexiteit van het aanleggen van een ondergronds wegennetwerk?

Om vervelende verrassingen te voorkomen is het belangrijk te weten wat zich ondergronds bevindt.

Er zijn databases en kaarten die al deze gegevens bevatten. Met de Basis Registratie Ondergrond (BRO) beoogt de overheid gestandaardiseerde publieke gegevens van de ondergrond beschikbaar te stellen. Goede gegevens en informatie helpen zo proceduretijden te verkorten en faalkosten te vermijden.

Bekijk BRO E-book

Over het algemeen is de grond in Nederland geschikt voor ondergrondse plannen. We komen met innovatieve oplossingen voor problemen zoals verzakkingen in slappe veengrond. Door bijvoorbeeld tegendruk te gebruiken in de boorkop, de grond te bevriezen met stikstof of betoniet in de grond te injecteren. Hierdoor kan een waterdichte laag worden gecreëerd en verzakking worden voorkomen.

Door bepaalde stukken infrastructuur ondergronds te brengen los je sociale problemen op

Veilig onder de grond

Veiligheid is sowieso een heikel punt als we alle wegen onder de grond willen brengen, want ongelukken geheel voorkomen is onmogelijk.

Het vervelende aan een tunnel is dat hulpdiensten lastig ter plaatse komen. Er zijn natuurlijk vluchtroutes, maar het is een risicovollere situatie dan bovengronds. Rook kan moeilijk weg en als er sprake is van gevaarlijke stoffen wil je dat er goed geventileerd kan worden.

Daarom zijn er tientallen systemen die een tunnel veiliger maken. Naast vluchtroutes kun je denken aan rooksensoren, brandblussystemen, ventilatieroosters en blazers die rook uit de tunnel blazen.

Tunnelstelsel als oplossing voor het CO2-probleem

Zoals een ieder weet zijn ondergrondse tunnels flink duurder dan bovengronds asfalt. Misschien kunnen we een ander voordeel vinden? Is zo’n ondergronds tunnelstelsel de oplossing voor het CO2-probleem? Zo worden met elektromagnetische schermen die vervuilende stoffen afvangen bijvoorbeeld.

Vanwege tunnels wordt er op veel plekken minder uitstoot gemeten. Het nadeel is dat die stoffen er bij de tunnelmonding uitkomen. Daar worden de waarden dus hoger.

Voor de leefbaarheid van omwonenden kan dat nadelig zijn. Dat is natuurlijk op te lossen door niet te bouwen in de buurt van uitmondingen van tunnels. Maar we gaan ervan uit dat de technologie van de auto-industrie ons op dat gebied inhaalt. Dan pakken we het bij de bron aan en zijn we eerder van het CO2-probleem en fijnstof af.

Wat wordt het dus?

Álle snelwegen in tunnels stoppen is geen goed idee. Het is mogelijk, maar kost een fortuin, is gigantisch tijdrovend en lukt alleen als we almaar rechtdoor blijven rijden. Een ondergronds netwerk aan wegen met kruispunten, rotondes en afritten is, zoals het er nu uitziet, helaas veel te complex.

Het ondergronds brengen van stukken infrastructuur kan echter wel grote problemen oplossen. Een ringweg die een stad doorklieft onderbrengen in een tunnel vermindert uitstoot van vervuilende stoffen en geluid voor omwonenden. Het zorgt voor betere kwaliteit van de leefomgeving. En kleinere stukken infrastructuur in tunnels plaatsen is bovendien haalbaar. Mits er slim gebruik wordt gemaakt van de beschikbare data van de ondergrond.

Wil jij optimaal gebruik maken van de ruimte? Dit kan door het vinden van innovatieve oplossingen. 

Welke kansen en uitdagingen heb jij als overheidsinstantie? Gemeenten helpen bij het optimaal gebruik maken van de ruimte. Of juist zelfstandige bestuursorganen ondersteuning bieden door het slimmer, veiliger en meer duurzaam omgaan met de boven- én ondergrond. 

Daag ons uit, laat ons je vraagstuk weten. Want met behulp van de kracht van location intelligence denken wij jouw vraagstuk te kunnen oplossen.

Wat is jouw locatie-vraagstuk?

Daag ons uit!

Ontvang vrijblijvend en persoonlijk advies voor jouw locatievraagstuk.

 

 

Cases

Alle cases
case - Waterschappen centrale distributie laag

Een waterdicht gegevensoverzicht

De door Geodan ontwikkelde Centrale Distributie Laag de locatiedata van alle waterschappen in Nederland samen.

case - Kwaliteit van de leefomgeving

Kwaliteit van de leefomgeving in kaart

De Atlas Leefomgeving is een informatieportaal over de ruimtelijke kwaliteit van Nederland.

Digital Twin Bomen Bovenaf

Boomwortels in beeld voor aanleg nieuwe infrastructuur

Waar is nog ruimte vrij? Bij de inrichting van de bovengrond is de ruimte in de ondergrond in grote mate bepalend. Data over bomen komt daarbij goed van pas.